Wat is Agile

Wat is Agile?

Wat is Agile? Agile is revolutionair. Een geheel andere aanpak voor werk in de 21ste eeuw. Agile introduceert andere spelregels dan we traditioneel gewend zijn. Vooraf gedefinieerde plannen, processen en hiërarchische controle mechanismen kunnen veelal overboord.

 

Wat is Agile? (definitie)

Agility is de mogelijkheid om snel en gemakkelijk te bewegen. De Agile beweging is ontstaan in 2001 toen 17 mensen het Agile Manifesto opstelden. Zij delen een sympathie voor de lichtgewicht aanpak van software ontwikkeling. In eigen woorden zijn ze enigszins anarchistisch ingesteld, ze houden niet zo van organisatie regeltjes. Regels staan te vaak in de weg om daadwerkelijke resultaten te behalen. Agile in de organisatie context heeft hierdoor twee kernbetekenissen:

  1. Een kwaliteit: in staat zijn om snel en gemakkelijk te bewegen. De organisatie kan zich aanpassen aan een veranderende, complexe omgeving.
  2. Een houding: no-nonsense focus op resultaten halen en daarbij onnodige regeltjes overboord gooien.

 

Agile Manifesto

Wat is Agile?
Wat is Agile?

Dienstverlening voor de klant is geen standaard proces. Met Agile wordt er empirisch gewerkt. Leren door te doen, in korte cycli met concrete resultaten. Kijk maar eens naar het Agile Manifesto. In het linkerrijtje staan waardes die bij empirische processen horen. Stuuropwerkende resultaten door te vertrouwen op mensen en hun samenwerkingsvormen. Ga vertrouwensrelaties aan met je klanten en leveranciersin plaats van specifieke contracten op te stellen die je in de wurggreep houden. Ga uit van een omgeving waarin telkens wijzigingen plaatsvinden. Plannen maken is erg nuttig, documenteren wat je hebt opgeleverd ook. Echter, alles aan de rechterkant zou in dienst moeten staan van de linkerkant. Rechts staan de gedefinieerde processen opgesomd.

 

Vraag het aan je klant

Gedefinieerde processen zijn geweldig voor standaard producten. Als we producten zouden maken die telkens hetzelfde zijn, zoals op een lopende band, dan werkt rechts perfect. Bedrijven in de industriële samenleving zijn groot geworden door standaard processen in te richten. In de 21ste eeuw is het merendeel van ons werk dienstverlenend. Mensen kopen geen hotel maar een overnachting. Dit kan veel goedkoper in AirBNB omdat hier gebruik wordt gemaakt van bestaande woningen in plaats van hotels. Hetzelfde geldt voor Über, zij leveren geen taxi, maar een manier om van A naar B te komen.

 

Luister vervolgens naar je klant

Het Agile Manifesto laat zien dat het niet gaat om die ene perfect beschreven aanpak. Al is een hotel of taxi nog zo goed, het moet aan de klantvraag voldoen. Dit geldt evengoed voor banken, verzekeringen, de overheid. Als je naar klanten luistert en je product of dienst hier continue op aan kunt passen dan ben je flexibel, Agile. Dus als je Agile wilt leren, dan zit dat hem niet in de certificering, methode of het truukje. Helaas kan geen bedrijf standaard procedures toepassen om succesvol te worden in de 21ste eeuw..

 

Agile-achtig

We spreken daarom van een Agile “mindset”. Niet door Agile methodes of frameworks te doen, maar door Agile te zijn maak je het verschil. Veel grote organisaties willen erg graag wendbaarder en flexibeler worden, maar dan wel op de manier zoals er altijd gewerkt is. Dus:

  • met duidelijke vooraf gedefinieerde plannen.
  • met controle door middel van contracten en ellenlange afspraken.
  • met behulp van werkbeschrijvingen en specifieke processen.

 

Voordelen van Agile werken

Maar helaas, dat is echt tegenovergesteld van Agile zijn. Flexibel worden is een vorm van loslaten, uit de kramp van controle komen. Wanneer bedrijven de volle winst van Agile werken willen pakken dienen ze het linker rijtje te bestuderen en dit toe te passen. De winst van Agile werken wordt door velen onderschreven, waaronder:

  • Aanpassingsvermogen aan veranderende prioriteiten (88%)
  • Verhoogde team productiviteit (83%)
  • Versnelde ‘time to market’ (81%)
  • Motivatie en betrokkenheid van het team (81%)

 

De mens centraal

Te lang heeft de organisatie mensen beschouwt als productiemiddel. Agile steekt daar een stokje voor en zegt: ‘ho eens even, de mens is het centrum van de organisatie’. Organisaties worden zo haast gedwongen om meer ruimte te maken voor mensen en interacties. Gewoon vaker met elkaar in gesprek gaan, feedback geven en waardevolle producten bouwen voor klanten.

Join the revolution!

Wat speelt er nu echt dat dit zo moeizaam gaat bij ons? Waarom weet ik niet hoe ik bijdraag met mijn werk? Continu leren van acties is lang niet gemakkelijk. En toch, iedere maand of korter iets van waarde voor de klant opleveren werkt aanstekelijk, verslavend haast. Dankzij Agile werken staat de mens weer centraal. Die dwingende sociale component dat maakt Agile revolutionair!

 

 

Meer weten? Bezoek onze kosteloze Agile/Scrum introductieworkshop
Kom eens langs bij een van onze introductieworkshops in Amsterdam.

Bekijk onze evenementenpagina voor actuele data.

 

Meer lezen?
Wij hebben meerdere blogs geschreven over dit onderwerp. Bekijk ze hier:

Blog: Wat is Scrum?


OVER DE AUTEUR: ABRAM JANSE

Abram Janse is trainer en coach bij Gladwell Academy. Hij ondersteunt de ontwikkeling van sociale innovatiekracht en is gespecialiseerd in interactieve agile & verandermanagement trainingen. Hierbij maakt hij gebruik van serious gaming, gamification en online leerplatforms om spelenderwijs én met plezier kennis en vaardigheden over te brengen.