Scrum voor Marketing en Communicatie


Steeds meer marketeers ervaren dat (online) marketing zich in een razend tempo ontwikkelt. Niet alleen verschuiven de touchpoints naar nieuwe devices en platformen. Maar klanten reageren ook steeds anders op marketing en communicatie prikkels. Daarom wordt data steeds meer de brandstof voor de moderne marketeer. Iedere dag leren van klantgedrag om het volgende dag een beetje beter te doen. Dat is het principe van Scrum voor marketing en communicatie, maar dit vereist vaak wel een veranderende aanpak in de samenwerking van uw team.

 

Agile werken voor Marketing & Communicatie afdelingen

Tijdens deze Scrum voor marketing & communicatie training leert u daarom; scrum toe te passen in uw organisatie; om te gaan met de uitdagingen waarmee Scrum teams geconfronteerd worden en krijgt u inzicht in de verschillende rollen in een scrum team. Na afloop van deze 3-daagse training bent u klaar voor het Professional Scrum Master of het Product Owner examen en kunt u Scrum effectief toepassen om uw klant efficiënter te bereiken.

 



Tijdens de training Scrum voor Marketing en Communicatie leert u:

  • Scrum leren toepassen in en Marketing en Communicatie context
  • Efficiënter en met meer plezier samenwerken in uw team
  • Implementatie van Scrum begeleiden
  • Effectief handelen volgens de scrum master en product owner rol

 

Doel:

Deze training is speciaal ontwikkeld vanuit de behoefte en meeste recente toepassing van Agile in een marketing & communicatiecontext. Deze 3 dagen zorgen ervoor dat Marketing en Communicatie professionals:

  • Scrum leren begeleiden en toepassen in een Marketing en Communicatie context
  • Sneller anticiperen op veranderingen in klantgedrag en de impact hiervan op Marketing en Communicatie kunnen managen
  • Effectief handelen volgens de scrum master en product owner rol
  • De meerwaarde van scrum overbrengen aan hun teamleden
  • Voorbereid worden op het Professional Scrum Master en/of Product Owner examen, waarmee ze een internationaal erkende certificering voor deze rol behalen.

Duur:

3 Dagen: In de eerste dag loopt u aan de hand van een casus uit de marketing & communicatie het hele scrum proces door, zodat u zich bij alle rituelen iets voor kunt stellen. Op dag twee krijgt u verdieping aangereikt door achtergronden, theorie en ondersteunende modellen, waarmee u direct aan de slag gaat. Tijdens de laatste dag wordt u voorbereid op het Professional Scrum Master en/of Product Owner examen.

Certificatie:

Na afloop van de opleiding kunt u online, het wereldwijd officieel erkende Professional Scrum Product Owner examen van Scrum.org afnemen. Gladwell Academy zorgt dat u voor het examen bent aangemeld.


  


Docent:

Marielle Roozemond is Marketing en Communicatie professional met een Agile invalshoek.  Om op het vlak van agile marketing en communicatie met andere professionals ervaringen uit te wisselen heeft zij in 2015 het initiatief genomen voor oprichting van de Marcoms Community in het Agile Consortium. Ook is zij co-auteur van ‘Scrum in Actie, maak van elk project een succes’, een boek dat inmiddels de 6e druk heeft beleefd.

Regelmatig verzorgt zij trainingen, workshops en lezingen voor vakgenoten en andere professionals die meer willen weten over agile. Ook is zij als Hogeschool docent een dag in de week werkzaam aan de Hogeschool Rotterdam om les te geven in Scrum, Agile en Lean Startup. Kortom een zeer ervaren trainer.

 

 

PROGRAMMA DRIEDAAGSE TRAINING

De trainingsdagen lopen van 9.00 tot 17.00 uur, inclusief pauze.


Dag 1: Scrum in de praktijk

De eerste dag staat in het teken van het ervaren van Scrum als kort cyclisch proces waarin u steeds bezig bent zoveel mogelijk waarde toe te voegen voor klanten of interne opdrachtgevers. Aan de hand van een casus doorlopen we alle rituelen, events en gebruikelijke practices in een sprint. Aan bod komen:

  • De product backlog
  • Sprint planning, Daily Stand-up, Demo en Retrospective
  • Pokeren: inschatten van complexiteit
  • User stories en taken formuleren
  • Samenwerken als team in de sprint

 

Dag 2: De Scrum Master & Product Owner

De scrum master rol en de product owner rol zijn grotendeels nieuw voor veel marketing- en communicatieprofessionals. Tijdens dag 2 gaat de training in op de inhoudelijke kanten van deze rollen, wat verwacht het team en de omgeving van u als een van deze twee rollen vervult? Daarnaast staan we stil bij de houding- en gedragsaspecten. Ook kijken we naar typische patronen die we terugzien bij marketing en communicatieprofessionals. Welke expertises neigen meer naar de scrum master rol? En welke meer naar de product owner rol? Wat levert dat aan blinde vlekken op? Hoe kunt u uzelf stretchen? Aan bod komen:

  • Rol van de Scrum Master
  • Houding en gedrag van de Scrum Master
  • Zelfsturing faciliteren
  • Interactie en verantwoordelijkheden
  • Rol van de Product owner
  • Houding en gedrag van de Product owner
  • Waardegedreven werken
  • Stakeholder communicatie

 

Dag 3: Scrum Recap + Examentraining

Dag 3 start met een recap van dag 1 en 2 zodat u beschikt over het grotere beeld van scrum. Daarna schakelen we over naar enkele technische aspecten waar Scrum belang aan hecht. Ook als niet-IT’er kunt u hier waardevolle principes uit halen om toe te passen in uw eigen omgeving. Daarnaast is het prettig om begrippen te kunnen plaatsen als u aan projecten werkt die overlap hebben met softwareontwikkeling of IT-beheer.

Vervolgens gaat u zich volledig storten op de examenvoorbereiding. U krijgt de keuze tussen het Scrum master of het Product owner examen. Door middel van een proefexamen maakt u kennis met de specifieke vraagstelling. Met de hele groep behandelen we in batches de vragen en juiste antwoorden. Zo krijgt u ook van het andere examen de finesses mee, mocht u later besluiten dit ook te willen doen.

 

Doelgroep

  • Marketingmanagers & -medewerkers
  • Online marketeers
  • Marketingstrategen
  • Brandmanagers
  • Product marketeers
  • Campagne managers
  • Communicatiemanagers & medewerkers
  • adviseurs
  • Voorlichters
  • Copywriters & beeldredacteurs
  • Community managers
  • Type Training:Training
  • Duur: 3 dagen
  • Max. aantal deelnemers:18
  • Niveau:Foundation
  • Taal:Nederlands
  • Incl. lunch:Ja
  • Examen:Ja
  • Incompany:Ja
  • Betalingsmogelijkheden:Per factuur, iDEAL, CreditCard
  • Examenhouder:Logo

Op dit moment zijn er nog geen beoordelingen beschikbaar.

Brochure