Aan de slag met Scrum op jouw marketing afdeling


Tijdens deze driedaagse Scrum voor Marketing & Communicatie opleiding krijg je de kennis die nodig is om nog effectiever in te spelen op de wensen van jouw klant aan de hand van de Agile methodologie.

 

Je leert hoe je Scrum kunt toepassen binnen jouw organisatie, om te gaan met de uitdagingen waarmee Scrum teams geconfronteerd worden en je verkrijgt inzicht in de verschillende rollen binnen een Scrum team.

Na afloop van deze driedaagse opleiding ben je klaar voor het Professional Scrum Master of het Product Owner examen en kun je Scrum effectief toepassen binnen jouw marketingwerkzaamheden.

 

Tijdens de Scrum voor Marketing & Communicatie opleiding leer je:

  • Scrum toepassen in de marketing en communicatie context
  • Efficiënter en met meer plezier samenwerken
  • De implementatie van Scrum begeleiden
  • Effectief handelen volgens de Scrum Master en Product Owner rol
  • De meerwaarde van Scrum overbrengen op teamleden

 

 

Duur:

Deze opleiding duurt 3 dagen. Tijdens de eerste dag loop je aan de hand van een casus uit de marketing & communicatie het hele Scrum proces door, zodat je bekend wordt met alle rituelen en principes. Vervolgens krijg je de verdieping aangereikt via achtergronden, theorie en ondersteunende modellen. De derde en tevens laatste dag word je voorbereidt op het Professional Scrum Master en/of Product Owner examen.

 

Certificering:

Na afloop van de opleiding kun je online, het wereldwijd officieel erkende Professional Scrum Product Owner examen van Scrum.org afnemen. Wij zorgen dat je voor het examen bent aangemeld.


  


 

Uw docent:

Marielle Roozemond is Marketing en Communicatie professional met een Agile invalshoek.  Om op het vlak van Agile marketing en communicatie met andere professionals ervaringen uit te wisselen heeft zij in 2015 het initiatief genomen voor oprichting van de Marcoms Community in het Agile Consortium. Ook is zij co-auteur van ‘Scrum in Actie, maak van elk project een succes’, een boek dat inmiddels de 6e druk heeft beleefd.

Regelmatig verzorgt zij trainingen, workshops en lezingen voor vakgenoten en andere professionals die meer willen weten over agile. Ook is zij als Hogeschool docent een dag in de week werkzaam aan de Hogeschool Rotterdam om les te geven in Scrum, Agile en Lean Startup. Kortom een zeer ervaren trainer.

 

 

Programma

De opleidingsdagen starten om 9.00 en eindigen rond 17.00 uur. Inclusief pauze en lunch.


Dag 1: Scrum in de praktijk

De eerste dag staat in het teken van het ervaren van Scrum als kort cyclisch proces. Hierbij ben je bezig om zoveel mogelijk waarde toe te voegen voor klanten of interne opdrachtgevers. Aan de hand van een casus doorlopen we alle rituelen, events en gebruikelijke practices in een sprint. Aan bod komen:

  • De product backlog
  • Sprint planning, Daily Stand-up, Demo en Retrospective
  • Pokeren: inschatten van complexiteit
  • User stories en taken formuleren
  • Samenwerken als team in de sprint

 

Dag 2: De Scrum Master & Product Owner

De Scrum Master rol en Product Owner rol zijn grotendeels nieuw voor veel marketing- en communicatieprofessionals. Tijdens deze dag gaat de opleiding in op de inhoudelijke kanten van deze rollen, wat verwacht het team en de omgeving van jou als je een van deze twee rollen vervult? Daarnaast staan we stil bij houding- en gedragsaspecten. Ook kijken we naar typische patronen die we terugzien bij marketing en communicatieprofessionals. Welke expertises neigen meer naar de Scrum Master rol? En welke zijn meer toe te wijzen aan de Product Owner? Levert dat aan blinde vlekken op? Hoe kun je jezelf stretchen? Aan bod komen:

  • Rol van Scrum Master
  • Houding en gedrag van Scrum Master
  • Zelfsturing faciliteren
  • Interactie en verantwoordelijkheden
  • Rol van Product owner
  • Houding en gedrag van de Product Owner
  • Waarde gedreven werken
  • Stakeholder communicatie

 

Dag 3: Scrum Recap + Examentraining

De laatste dag start met een recap van de eerste twee dagen zodat je beschikt over het grotere beeld van Scrum. Daarna schakelen we over naar enkele technische aspecten waar Scrum belang aan hecht. Ook als marketeer kun je hier waardevolle principes uithalen om toe te passen in jouw eigen omgeving. Daarnaast is het prettig om begrippen te kunnen plaatsen als je aan projecten werkt die overlap hebben met softwareontwikkeling of IT-beheer.

Vervolgens ga je je volledig storten op de examenvoorbereiding. Je krijgt de keuze tussen het Scrum Master of het Product Owner examen. Door middel van een proefexamen maak je kennis met de specifieke vraagstelling. Met de hele groep behandelen we in batches de vragen en juiste antwoorden. Zo krijg je ook van het andere examen de finesses mee, mocht je later besluiten dit ook te willen doen.

 

Doelgroep

Deze opleiding is onder meer bedoeld voor:

  • Marketingmanagers & -medewerkers
  • Online marketeers
  • Marketingstrategen
  • Brandmanagers
  • Product marketeers
  • Campagne managers
  • Communicatiemanagers & medewerkers
  • Adviseurs
  • Voorlichters
  • Copywriters & beeldredacteurs
  • Community managers
  • Type Training:Training
  • Duur: 3 dagen
  • Max. aantal deelnemers:18
  • Niveau:Foundation
  • Taal:Nederlands
  • Incl. lunch:Ja
  • Examen:Ja
  • Incompany:Ja
  • Betalingsmogelijkheden:Per factuur, iDEAL, CreditCard
  • Examenhouder:Logo