Ontdek de kracht van de Kanban methode


Soms lopen processen niet zoals je wilt. Het lukt maar niet om de voorraden op peil te houden,


aanvragen snel weg te werken of incidenten tijdig op te lossen. Vaak is ook niet meteen te zeggen waar dat aan ligt. Moderne organisaties zitten vaak zo complex in elkaar dat het lastig te zeggen is wat er precies mis gaat.

 

Met Kanban krijgt u meer inzicht in het proces en alle afzonderlijke stappen erin. Daardoor kunt u beter inschatten wat er concreet moet gebeuren om het werk efficiënt af te handelen. De Kanban methode is erop gericht om precies op tijd de output leveren die nodig is om verder te komen in het proces. Dat zorgt ervoor dat er een betere flow in de organisatie ontstaat.

 

Zoals Scrum gestoeld is op de Agile principes, komt Kanban voort uit de Lean filosofie.  De methodes hebben veel gemeen. Ze leggen allebei de nadruk op samenwerking, continu bijleren en verandering. Er zijn echter ook grote verschillen. Kanban werkt niet met sprints of harde deadlines. Het is een continu proces waarin steeds opnieuw wordt bekeken wat op dat moment de meeste prioriteit heeft.

 

Tijdens deze Kanban training leert u:

  • Het ontstaan van Kanban en hoe het zich verhoudt tot Lean, Agile en Scrum.
  • Het doel van Kanban en hoe het ingezet kan worden.
  • Het Kanban framework en de kernprincipes.
  • Hoe u Kanban in uw organisatie kunt introduceren .
  • Tips en tricks om Kanban goed te verankeren in uw organisatie.

 

Gedurende de dag is er niet alleen aandacht voor de theorie, maar gaan we ook in op casussen uit de praktijk. Aan het eind van de Kanban training weet u hoe Kanban werkt en hoe u het in uw organisatie kunt inzetten om beter om te gaan met onverwachtse situaties en uw processen naar een hoger niveau te tillen.

Programma

Wat is Kanban?

  • Waarom Agile werken
  • De verschillen tussen onder andere: Lean – Agile; Scrum – Kanban; gepland werk – ongepland werk
  • Het doel van Kanban: waarde creëren door middel van het proces te visualiseren én optimaliseren
  • De oorsprong van Kanban: Toyota
  • Hoe gaan we Kanban organiseren? Pizza game 3-4 rondes

 

Waarom Kanban

  • Verschillende aanleidingen voor Kanban
  • 6 kernprincipes van Kanban
    • Visualiseer de workflow
    • Limiteer WIP
    • Manage flow
    • Implementeer feedbackloops
    • Zorg voor expliciet beleid & afspraken
    • Verbeter samen en experimenteer
  • Pull vs. push
  • Transparantie

 

Aan de slag met Kanban

  • 5 stappen:
    • Definieer de workflow
    • Maak flow inzichtelijk
    • Limiteer WIP
    • Definieer klaar
    • Bepaal rituelen

 

Kanban verder organiseren

  • To Do overzicht
    • Classes of Service (prioriteit, risico, klant, ad hoc)
  • Rollen en team (en verantwoordelijkheden)
  • Theorie of Constraints
    • Identificeer de bottle neck
    • Buit de bottle neck uit
    • Maak alle andere stappen ondergeschikt aan de bottle neck
    • Verhef de bottle neck
    • Vind volgende bottle neck
  • Cumulatieve flow diagram

Doelgroep

De training is geschikt voor iedereen die beter om wil leren gaan met variatie en onverwachte gebeurtenissen in hun werkprocessen. U bent bv werkzaam als;

  • Leidinggevende
  • Teammanager
  • Projectleider
  • Informatiemanager
  • Functioneel beheerder
  • Applicatiebeheerder
  • Tester
  • Ontwikkelaar
    • Type Training:Training
    • Duur: 1 dag
    • Max. aantal deelnemers:18
    • Niveau:Foundation
    • Taal:Nederlands
    • Incl. lunch:Ja
    • Examen:Ja
    • Incompany:Ja
    • Betalingsmogelijkheden:Per factuur, iDEAL, CreditCard