Prioriteit signaleren: hóe dan?

Eén van de meest gestelde vragen tijdens onze trainingen is, zowel in Functioneel Beheer als in Informatiemanagement, hóe breng je prioriteit aan in je werk? Daarom gaan we hier kort op in. We kijken zowel naar het aanbrengen als het communiceren van de prioriteit.

 

Het nieuwe jaar is ongeveer een maand oud; ons werkritme hebben we hervonden, de eerste issues zijn uit de weg geruimd. En nu?

 

Neem je de tijd voor prioriteit?

Hopelijk heb je tijdens de vakantie afstand kunnen nemen van het dagelijkse werk en heb je nu een duidelijker beeld van waar je met het informatielandschap van je organisatie naartoe zou willen. Vooral Functioneel Beheerders doen dit weinig, overigens! Een gevoel van verantwoordelijkheid voor de korte termijn staat die afstand in de weg. Zeker in een team jutten zij elkaar op en rennen samen enkel van incident naar incident.

Timemanagement is méér dan je tijdsbesteding visueel maken. Het is daarin ook keuzes maken. Afstand nemen van de waan van de dag is een belangrijke keuze. Dit zou je hét verschil kunnen noemen tussen de operationele FB’er en de strategische Informatiemanager; prioriteiten kunnen stellen voor de lange termijn. Van strategische verandering en wetswijzigingen tot nieuwe technologie en beleid.

Maar hoe vertaal je die inzichten naar duidelijke doelen voor de werkvloer en andersom. Van binnenuit kun je bestookt worden met verzoeken en plannetjes, maar passen die in de prioriteiten die je eerder vaststelde?

 

Klant staat voorop. Maar…

Op strategisch niveau staat, voor de hele organisatie, de klant natuurlijk voorop. Tegelijk draagt elke afdeling ook zijn eigen prioriteiten aan; ‘subdoelen’ die allemaal hun eigen bijdrage leveren aan het bedienen van de klant. Ga dus bij elk van deze functies langs om te horen hoe zij denken het hoofddoel het beste te dienen. Echter, niet alles kan allemaal tegelijk en het ene deel zal meer waarde bijdragen dan het andere. Die keuze kan voor jou zijn, als je hem durft te maken, en als je het kunt motiveren.

 



Hierboven een overzicht van de meest gehoorde redenen om wijzigingen uit te voeren. Van links naar rechts, in volgorde van prioriteit – volgens de best practices die Martijn Buurman en Daniel Brouwer optekenden in het Handboek voor de Functioneel Beheerder. Een handig hulpmiddel om zelf je prioriteiten af te bakenen.

 

Leer ‘Nee, omdat…’ te zeggen.

Net zo belangrijk als prioriteit toekennen, is het om duidelijk te zijn over wat géén prioriteit heeft. En vooral: waarom niet. Mocht je dit niet gemakkelijk vinden, dan ben je niet de enige. Het onderdeel ‘nee verkopen’ is een bestseller in de trainingen. Maar het helpt wel in het verkrijgen van het nodige mandaat om als informatiemanager de langere lijn uit te zetten. En de ervaring leert: met een goede motivatie accepteren de meeste stakeholders een beslissing. En níet besluiten is nog erger: zo houdt je stakeholder nog de (valse) hoop dat zijn/haar item ooit nog eens van de backlog geplukt wordt…

 

Communiceer over je prioriteiten!

In de volgende blog kijken we naar de communicatie over je prioriteiten naar de rest van de organisatie. Want gelijk hébben is één ding, gelijk kríjgen is vers twéé.

Wat betekent 2020 voor jouw informatievoorziening? Waar werk jij de komende maanden naartoe? Laat het me weten!

 

 


 Meer weten?

Wil je eens verder praten over een carrièreswitch als Functioneel Beheerder? Neem dan contact op met Aranea de Jager, onze opleidingsadviseur bij Gladwell Academy (aranea.dejager@gladwellacademy.com).


Klik hier voor meer informatie over de opleiding Introductie Functioneel Beheer

Klik hier voor meer informatie over de opleiding Tactisch Functioneel Beheer


 

 

Deze website slaat cookies op uw computer op.
Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe u met onze website omgaat en stellen ons in staat u te herinneren.
We gebruiken deze informatie om uw browse-ervaring en voor analyse en statistieken over onze bezoekers zowel op deze website als in andere media te verbeteren en aan te passen. Raadpleeg ons Privacybeleid voor meer informatie over de cookies die we gebruiken.

Als u weigert, wordt uw informatie niet bijgehouden wanneer u deze website bezoekt. Een enkele cookie zal in uw browser worden gebruikt om te onthouden dat uw voorkeur niet wordt bijgehouden.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen.

Om deze website te gebruiken, gebruiken wij de volgende technisch vereiste cookies. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We gebruiken WooCommerce als een shopping-systeem. Voor het verwerken van kaarten en bestellingen worden 2 cookies opgeslagen. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Weiger alles
Accepteer alles