Machine learning

Hoe Machine Learning organisaties slimmer maakt

Machine Learning is een vorm van kunstmatige intelligentie waarbij een computeralgoritme patronen leert herkennen in grote datasets. Naarmate de algoritmes meer data verwerken, worden ze steeds slimmer. De computer kan zo business rules toepassen, zonder dat een mens die expliciet moet programmeren. Op deze manier ontstaan er computers die beter zijn in het nemen van bepaalde beslissingen dan wanneer een mens deze had geprogrammeerd.

 

Een stap terug in de tijd

Door de toename van de rekenkracht, de enorme hoeveelheden beschikbare data en de potentie ervan, is de belangstelling voor Machine Learning de laatste tijd sterk toegenomen. Het concept bestaat echter al lang.

In 1959 introduceerde Arthur Samuel de term Machine Learning. Hij was een van de eerste programmeurs bij IBM en maakte een zelflerend damprogramma waarmee hij zijn tijd ver vooruit was. Tot in de jaren 70 bleef Samuel met het programma bezig. Hij ontwikkelde verschillende Machine Learning-technieken die op de dag van vandaag gebruikt worden.

 

Betere voorspellingen, betere beslissingen

Door de komst van ‘internet-of-things’ en de toegankelijkheid van grote rekenkracht in de Cloud is het gebruik van Machine Learning steeds toegankelijker voor type organisaties. Hierdoor zie je toepassingen van de technologie binnen allerlei sectoren en bij organisaties van groot tot klein. Het geeft organisaties meer inzicht in complexe datasets zodat ze betere voorspellingen kunnen doen en op basis daarvan de juiste beslissingen kunnen nemen. De voordelen zijn evident: betere dienstverlening, een kortere time-to-market en meer efficiëntie.

 

In principe kan Machine Learning voor allerlei verschillende dingen gebruikt worden: analyse en voorspellingen, die helpen met het nemen van beslissingen tot algoritmes die op zichzelf al een dienst of product zijn. Denk hier bijvoorbeeld aan een spamfilter, een chatbot of routeplanner die files omzeilt.

 

Enkele voorbeelden uit de praktijk

  • Banken en andere financiële instellingen gebruiken Machine Learning om beurskoersen te voorspellen. Zo kunnen ze risico’s vermijden en tijdig inspelen op ontwikkelingen.
  • Social Media platforms als Facebook of Instagram gebruiken Machine Learning om je tijdlijn te verbeteren, zodat ze je berichten laten zien die relevant voor je zijn.
  • In de zorg wordt op grote schaal Machine Learning toegepast om betere diagnoses te kunnen stellen. Daarbij worden op grote schaal scans van patiënten vergeleken om op basis daarvan patronen te kunnen vaststellen over het ontstaan en het verloop van bepaalde ziekten.

Deze website slaat cookies op uw computer op.
Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe u met onze website omgaat en stellen ons in staat u te herinneren.
We gebruiken deze informatie om uw browse-ervaring en voor analyse en statistieken over onze bezoekers zowel op deze website als in andere media te verbeteren en aan te passen. Raadpleeg ons Privacybeleid voor meer informatie over de cookies die we gebruiken.

Als u weigert, wordt uw informatie niet bijgehouden wanneer u deze website bezoekt. Een enkele cookie zal in uw browser worden gebruikt om te onthouden dat uw voorkeur niet wordt bijgehouden.

Privacy instellingen opgeslagen!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen.

Om deze website te gebruiken, gebruiken wij de volgende technisch vereiste cookies. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Omwille van de prestaties gebruiken we Cloudflare als een CDN-netwerk. Hiermee wordt een cookie "__cfduid" opgeslagen om beveiligingsinstellingen per client toe te passen. Deze cookie is strikt noodzakelijk voor de beveiligingsfuncties van Cloudflare en kan niet worden uitgeschakeld.
  • __cfduid

We gebruiken WooCommerce als een shopping-systeem. Voor het verwerken van kaarten en bestellingen worden 2 cookies opgeslagen. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Weiger cookies
Accepteer cookies