MVP

Hoe maak ik een MVP?

Op het moment dat je echt gepassioneerd aan iets werkt dan kan je jezelf nog weleens verliezen in de details. Dit komt omdat je ergens energie in steekt en daar vervolgens dan ook het resultaat uit wilt zien. Je wilt graag dat de kwaliteit hoog ligt en het er ook nog eens mooi uitziet. Elk schoonheidsfoutje is je dan een doorn in het oog. Dit zijn de momenten waarop je waardevolle tijd besteed aan de kleinste puntjes voor op de denkbeeldige ‘i’. Precies die puntjes zijn het eigenlijk niet waard om in te investeren. Het werken met een MVP helpt je om te focussen op de waardevolle zaken en te stoppen met het ontwikkelwerk als iets precies goed genoeg is.

 

Eerder schreef ik Wat een MVP is. We bespraken dat het niet gemakkelijk is om deze op te stellen. Hieronder 4 stappen die je helpen bij het maken van een MVP:
1. Zet de doelstelling scherp neer
2. Denk en ontwikkel in kleine hapklare stukjes
3. Haal feedback op bij klanten en stakeholders
4. Blijf communiceren met je stakeholders

 

Doelstellingen, net als een elevator pitch

De eerste stap in je zoektocht naar een MVP is het scherpstellen van je productvisie, oftewel je doelstellingen. Het helpt om dit aan te vliegen alsof het een elevator pitch is. Op die manier weet je zeker dat de omschrijving van je product beknopt en duidelijk is. Vraag jezelf af of elke leek deze doelstellingen kan begrijpen. Deze simpele bewoording helpt je gedurende het maken van je MVP de focus te behouden op dat wat echt belangrijk is. Tevens kan je hiermee, in het geval van vragen, gemakkelijk het gesprek aan met je stakeholders en klanten.

 

 

Denk bij een MVP in korte tijdsblokken

Op het moment dat de doelstellingen helder zijn is het zaak te kijken naar een logische opbouw voor de ontwikkeling van het product. Als ontwikkelteam pel je het totaal plaatje af tot een X-aantal processtappen. Stel jezelf de vraag: ‘welke hoofdelementen dienen te worden ontwikkeld om dit product op de markt te kunnen brengen?’ Hiervandaan ga je bepalen welke onderdelen binnen welk proces vallen. Dit doe je het gemakkelijkst door middel van een open brainstorm. Nadat alle kaarten op tafel liggen gaat het team bepalen welke elementen noodzakelijk zijn, en welke enkel nice-to-haves. In eerste instantie mag je de volgordelijkheid van je ontwikkelproces hierbij loslaten. Het gaat puur om het creëren van een totaaloverzicht naar aanleiding van de waarde die je levert voor de klant.

 

 

 

Verzamel zo snel mogelijk feedback

Bij voorkeur toets je direct na het opbreken van het werk bij je klant of stakeholders in hoeverre ze het eens zijn met je opzet. Je bent nu nog niet begonnen met de ontwikkeling dus dit is het moment waarop eventuele aanpassingen nog mogelijk zijn. Tevens zorgt dit voor de juiste buy-in: je kunt hen er zo ten alle tijden op wijzen dat ze hier akkoord mee zijn gegaan.

 

Laat van je horen

Om een realistisch beeld te geven over de voortgang van je product helpt het om frequent te blijven communiceren met je stakeholders. In deze gesprekken kan je refereren aan de doelstellingen die besproken zijn aan het begin van het traject en updates doen over de status van je MVP. Ze hebben deze immers eerder gezien en hier ook hun akkoord op gegeven. Waar gewenst kan je ook nog een forecast geven over de nog op te leveren elementen.

Uiteindelijk is het niet heel ingewikkeld om deze stappen te volgen. Bij het gebruik van een MVP gaat het om een andere manier van denken die langzaam zal moeten inslijten. Probeer het een paar keer uit en maak er vervolgens je eigen proces van. Je zult zien dat het je veel onnodig werk of frustratie bespaard. Veel succes!

 


Over de auteur

Renate Cremer is trainer bij Gladwell Academy. Haar interesse in menselijk gedrag, ontwikkeling en groei vindt zijn oorsprong in een achtergrond als arbeid en organisatie psycholoog en specialisatie in Training & Development. In eerdere functies was ze als HR Business Partner actief met HR processen en innovatie. Deze ervaring helpt haar organisatiestructuren en complexe omgevingen te doorgronden.

Deze website slaat cookies op uw computer op.
Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe u met onze website omgaat en stellen ons in staat u te herinneren.
We gebruiken deze informatie om uw browse-ervaring en voor analyse en statistieken over onze bezoekers zowel op deze website als in andere media te verbeteren en aan te passen. Raadpleeg ons Privacybeleid voor meer informatie over de cookies die we gebruiken.

Als u weigert, wordt uw informatie niet bijgehouden wanneer u deze website bezoekt. Een enkele cookie zal in uw browser worden gebruikt om te onthouden dat uw voorkeur niet wordt bijgehouden.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen.

Om deze website te gebruiken, gebruiken wij de volgende technisch vereiste cookies. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We gebruiken WooCommerce als een shopping-systeem. Voor het verwerken van kaarten en bestellingen worden 2 cookies opgeslagen. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Weiger alles
Accepteer alles