Blog

Big Room Planning met Mondriaan

Met 97 mensen tegelijk aan drie imposante Mondriaans werken, een beste uitdaging zou je denken. Dat was het zeker, en toch hebben de HR-professionals van het congres Agile werken voor HR binnen een uur drie kunstwerken aan de muur hangen. Zo blijkt dat samenwerking in een team van teams verrassend snel tot mooie resultaten kan leiden.

 


Leren door te doen

Door simpelweg te doen krijg je een spiegel aangereikt om onderlinge samenwerking te versterken. Gladwell Academy faciliteerde de Mondriaan challenge, een serious game ter simulatie van een big room planning (PI event). Serious games bieden een experimentele leeromgeving waar je diverse rollen kunt aannemen, echte beslissingen maakt en mogelijke toekomstige resultaten van acties ontdekt. Met als doel:

  • Een gedeeld begrip van de dynamiek tijdens het werk
  • Inschatten van de impact van toekomstige scenario’s en alternatieve strategieën
  • Benodigde kennis, vaardigheden en gedrag aanleren voor effectieve prestaties

 

Spelopzet en verloop
Het doel van de Mondriaan challenge is het creëren van een galerij aan 3 unieke Mondriaans. We maken deze in drie groepen van elk 5 teams. De game bestaat uit een aantal fasen:

  1. Inlezen en team planning (Big room planning)
    2. Groepsplanning: Afhankelijkheden in kaart brengen en oplossen (Big room planning)
    3. Bouwfase van het kunstwerk (Iteratie/sprint)
    4. Gallery-walk en reflectiemoment (Retrospective)

 

 

In de planning fase bepalen teams zelf het ontwerp van de Mondriaan en doelstellingen binnen de iteratie (sprint). Gezamenlijk wordt rond het program board gekeken naar afhankelijkheden in fase twee. Vervolgens geven de teams een commitment tot start van de bouw. Op deze manier verdelen de teams het werk op teamniveau en vervolgens ook de afstemming van onderlinge afhankelijkheden. In de derde fase verzamel je de benodigde materialen en start het werken aan de creatie van een Mondriaan. Het maken van het plan is hierbij slechts een hulpmiddel voor communicatie tussen teams: “Having a plan is useless, it’s the first casualty of war. Yet, planning itself is indispensable, collaboratively discovering alternative options.” –Churchill.

 

 

 

Het empirisch proces van leren zorgt in eerste instantie voor onzekerheid en chaos. In de planning heb je een groot deel van een Big Room Planning doorlopen in ongeveer een 10e van de normale tijd. Bewust of onbewust ben je zo de uitdagingen aangegaan die horen bij Agile werken op grote schaal:

  • Vormen van een team van teams
  • Opbouwen van een gedeeld begrip over het werk binnen je team
  • Managen van onderlinge afhankelijkheden
  • Samenwerking met onbekenden rond nieuw werk

 

 

 


Meer weten over de Mondriaan challenge en hoe u deze kunt inzetten?
Met de Mondriaan challenge ervaar je zelf wat het kan betekenen om Agile te werken. Door middel van de juiste interventies, training of coaching breng je de Agile transitie naar een volgend niveau. Afhankelijk van de context en fase waarin een organisatie zich bevindt kunnen serieus games ingezet worden als startpunt van een Agile beweging, als Agile volwassenheids assessment of tijdens een Inspect and Adapt dan wel teambuilding event. Gladwell Academy heeft veel ervaring binnen grote transformaties. We gaan graag met je in gesprek om mee te denken over passende interventie binnen de Agile transformatie.