Technieken

Agile Coaching: Technieken en methoden

In het artikel hiervoor heb ik de Agile Coach al ‘het Zwitsers zakmes van de organisatieverbetering’ genoemd. Dat ga ik hieronder nog eens uitdiepen met een aantal technieken en methoden. Welke messen en schroevendraaiers zijn de moeite van het proberen eens waard? Grofweg ga ik hier enkele voorbeelden noemen van ‘observeren’ en ‘interveniëren’.

 

Observeren

‘Navigate via tension’

Het werk van Agile Coaches is simpelweg om daarheen te reizen waar de organisatie wat verbetering kan gebruiken. Zo veelzijdig als ‘verbetering’ is, zo divers is ook het werk. Het signaal dat iets voor verbetering vatbaar is, hoor je in te vorm van ‘spanning’. Eigenlijk is de Agile Coach dan ook een ‘spanningzoeker’. Eerst merk je de spanning op. Meestal is dat als iemand je op een manier over een probleem vertelt; soms indirect, via rapporten of in openbare meetings en soms direct, eventueel vertrouwelijk. Lees in de figuur hier links hoe de beslisboom uit het Sociocracy framework grofweg groeit.

Om dus over spanning te horen, moet je wel over een netwerk beschikken. Of over een ‘loket’, waar ‘klokkenluiders’ je kunnen opzoeken…

Center of Expertise

Vooral grotere organisaties tuigen op zeker moment zo’n loket op, een ‘Agile Center of Expertise’. Voor de omgeving is dit de plek waar ze met vragen kunnen aankloppen. En om zo kansen kenbaar te maken. Voor de Agile Coaches is zo’n clubhuis óók nodig: om aantekeningen te vergelijken, om documentatie en informatie beschikbaar te houden. Eigenlijk een obeya, dus.

Obeya

Een Japanse term uit het Lean gedachtegoed: letterlijk ‘grote kamer’. De obeya is een ‘zenuwcentrum’ voor de transformatie: een fysieke of virtuele ruimte waar veel signalen uit de organisatie binnen komen In de obeya hangen vooral departement-overstijgende informatiebronnen. Kanbans, en daarnaast ook burndown (of up) charts, Cumulative Flow diagrams en andere process monitoring tools. Alles dat de verbeteringsslag in kaart brengt.

On-the-job shadowing

Meelopen in het werk is een ontzettend belangrijke bron van informatie en interventie voor de Agile Coach. Vooral vaak ben je een ‘vlieg op de muur’ in vergaderingen, sessies en gesprekken. Gewoon, luisteren en kijken. En daarna in een kleinere, veilige setting feedback geven en verbeteringen voorstellen.

 

Interveniëren

Workshops

Het werkpaard van de Agile Coach, wellicht – en een van de belangrijkste dingen om ‘goed’ in te worden. Korte sessies van één tot drie uur, waarin een probleem op tafel komt, een kans wordt onderzocht of om een stuk kennis uit te lichten. Valkuil: ‘het zweet moet op de juiste rug staan’ Laat de deelnemers het werk doen, dan doen zíj ook het inzicht op. Een geslaagde workshop smaakt naar meer, waarop dan mogelijk de training volgt?

Liberating Structures

Speciaal wil ik hier aandacht vestigen op de website http://www.liberatingstructures.com/ van Keith McCandless en Harry Lipmanowicz. Zij hebben een heel scala aan formats bedacht om groepen mensen op constructieve, bruisende of juist gefocuste manieren met elkaar in gesprek te brengen.

Trainingen

Als Agile Coach heb je een brede waaier aan trainingen om mensen stevig met nieuwe kennis vertrouwd te maken. Sommigen duren een dagje, anderen beslaan enkele weken tot maanden. Van nieuwe benadering van Leiderschap, tot praktijken in hardware en software development, tot Agile Scrum en SAFe trainingen; Dev/Ops en design thinking… Gladwell Academy heeft er ook een heel aantal in huis, overigens. We zeggen het maar even.

Bilaterale coaching

De kunst van het goede gesprek is een volledig op zichzelf staand reservoir waar je zó een hele serie artikelen aan zou kunnen wijden. Maar dat een coach er zich in mag bekwamen, lijkt me duidelijk.

Games

Anders dan workshops zijn spellen een uitstekende manier om groepen mensen tot een inzicht te verleiden. Als Gladwell Academy bedachten we de Mondriaan Game, waarin mensen samen een kunstwerk bouwen om kennis te maken met iteratieve samenwerking en product governance. De Pizza Game kan mensen op een speelse manier de waarde van Lean systems en kanban bijbrengen. De Scrum Studio is er kennis te maken met Scrum development… zo veel concepten, zo veel spellen!

Vakspecifieke technieken en methoden

De lijst aan methoden en technieken waar ik nu even wat uit opnoem is eindeloos, omdat het vak van Agile Coach zo divers is. Zie het vorige artikel waar ik al doelde op de vakkennis en specialisatie van de Coach; afhankelijk van je eigen domein heb je vaak ook weer beschikking over een eigen methodiek. Voor hier laten we het er nu even bij.

Heb je zelf een techniek, een interessant format of een inzicht dat je wilt delen? Laat het me weten op boris.dejong@gladwellacademy.com. Tot ziens in een volgend artikel…!


Meer weten?

Gladwell Academy heeft de jarenlange ervaring en inzichten van diverse Agile Coaches samen gebracht in de door International Coaching Association (ICA) gecertificeerde opleiding Agile Coach Bootcamp. Bij interesse, neem contact met ons op!

Deze website slaat cookies op uw computer op.
Deze cookies worden gebruikt om informatie te verzamelen over hoe u met onze website omgaat en stellen ons in staat u te herinneren.
We gebruiken deze informatie om uw browse-ervaring en voor analyse en statistieken over onze bezoekers zowel op deze website als in andere media te verbeteren en aan te passen. Raadpleeg ons Privacybeleid voor meer informatie over de cookies die we gebruiken.

Als u weigert, wordt uw informatie niet bijgehouden wanneer u deze website bezoekt. Een enkele cookie zal in uw browser worden gebruikt om te onthouden dat uw voorkeur niet wordt bijgehouden.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Wanneer u een website bezoekt, kan deze informatie in uw browser opslaan of ophalen, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier uw persoonlijke Cookie Services.

Deze cookies zijn nodig om de website te laten functioneren en kunnen niet worden uitgeschakeld in onze systemen.

Om deze website te gebruiken, gebruiken wij de volgende technisch vereiste cookies. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

We gebruiken WooCommerce als een shopping-systeem. Voor het verwerken van kaarten en bestellingen worden 2 cookies opgeslagen. Deze cookies zijn strikt noodzakelijk en kunnen niet worden uitgeschakeld.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Weiger alles
Accepteer alles